Mere bæredygtigt arbejdsliv

Pædagogiske Inspirationsdage 2023
14. – 16. august 2023

Bæredygtigt arbejdsliv

I 2023 er temaet Bæredygtigt arbejdsliv, og på Pædagogiske Inspirationsdage undersøger og udfolder vi bæredygtigt arbejdsliv fra forskellige vinkler, så vi som undervisere kan medvirke til at uddanne TR/AMR til at bidrage til bæredygtigt arbejdsliv.

Vi starter med fokus på ledelse og arbejdsmiljø med Psykologisk tryghed. Og vi slutter dagene med forskellige perspektiver på bæredygtigt arbejdsliv: Pureprint, 4-dages arbejdsuge, og psykologisk tryghed i dit arbejdsliv.

De valgfrie workshops er som altid meget forskellige, så alle kan finde noget interessant. Denne gang er der lagt særlig vægt på bæredygtig undervisning med workshops om Bæredygtig Undervisning og Læringsdrevet innovation.

Naturen får taletid og vores opmærksomhed, når vi besøger Øresundsakvariet, laver morgenyoga, hører om biodiversitet, sætter os om bålet.

Program

10.00 – 12.00

Psykologisk tryghed og ledelse i en uforudsigelig verden

v/ Christian Ørsted

12.00 – 13.00

Frokost

16.30 – 17.30

Tak for kaffe

v/ Özlem Cekic

18.00

Middag

08.45 – 09.15

Fælles start på dagen

09.30 – 12.00

Valgfrie workshops

12.00 – 14.00

Frokost og frisk luft

14.00 – 16.30

Valgfrie workshops

17.00 – 17.30

Refleksionsrum

17.30 – 18.15

At behandle en biodiversitetskrise

v/ Alexander Holm

18.30

Middag

20.30

Hygge i mødestedet

08.45 – 09.15

Fælles start på dagen

09.15 – 11.15

Perspektiver på bæredygtigt arbejdsliv

PurePrint – udvikling af et bæredygtigt trykkeri
v/ Kasper Larsen

Er en 4 dages arbejdsuge vejen til et bæredygtigt arbejdsliv?

Når arbejdsmarkedet er som det er, hvordan tager jeg så tage vare på min psykologiske tryghed?
v/ Jakob Sand Kirk

11.15 – 12.00

Afslutning

12.00

Frokost

Workshops

Workshop 1:
Bæredygtig undervisning

v/Suna Christensen

Bæredygtighed er mere en affaldssortering. Det handler også om hvordan vi som mennesker forstår vores rolle og opgave i verden. Derfor er det vigtigt hvilket menneskesyn og forhold til verden, vi giver videre som del af vores undervisning.

Suna Christensen forskede i 2010 og 2012 i undervisning og læring på en jagtboplads i Grønland.  Med udgangspunkt i det arbejde, har hun et bud på, hvordan vi kan skabe bæredygtig undervisning.

Hun mener, at der bag den måde, vi tilrettelægger undervisning på med de opgaver vi stiller og de mål, vi har, ligger en ikke bæredygtig forståelse af vores forhold til naturen. Det bringer livet for fremtidige generationer i fare. Der er behov for et perspektivskifte. Det handler om at sætte selve livet i centrum for undervisningen.

På workshoppen vil Suna holde oplæg om sin forskning, ideer og visioner. Vi skal arbejde med egen undervisning ud et perspektivskifte. Vi bliver præsenteret for FNs 17 verdensmål som et redskab til at udvikle bæredygtig undervisning og der vil også blive mulighed for at arbejde med nytænkning af mål og formål med din egen undervisning af tillidsvalgte.

Suna Christensen var keynote og holdt en workshop på Faglige Forårsdage i maj 2023 om bæredygtig undervisning.  Workshoppen er især for jer, der ikke deltog der.

_____

Suna Christensen er Antropolog, ph.d. (forskning i skoleudvikling og bæredygtig pædagogik), Hun arbejder på tværs af menneskelig-, pædagogisk-, og ledelsesmæssig udvikling, og deler i hverdagen tiden mellem ledelsesudvikling på Københavns Universitet og selvstændige opgaver.

Workshop 2:
Læringsdrevet innovation

v/Steen Elsborg

På workshoppen kommer du til at arbejde og fordybe dig med det du brænder for at få til at ske i din undervisning. Steen Elsborg vil eksemplarisk for workshoppens indhold skabe et læringsdrevet innovativt rum for pædagogisk nytænkning.

I et psykologisk trygt rum får mulighed for at involvere al din viden om, hvad der motiverer dine deltagere, og du vil dagen igennem arbejde med netop din ambition om at nytænke din undervisning. I dette arbejde vil du løbende blive inspireret med læringsteoretiske minioplæg, der såvel trækker på kognitiv, emotionel og social læring som integrerer pragmatisme og aktionslæring med de nyeste adfærdsindsigter.

På egen krop vil du opleve hvad det vil sige at arbejde læringsdrevet innovativt, og du vil gå handlingsorienteret fra workshoppen mobiliseret til at tage dine næste skridt i din undervisning.

Din adgangsbillet til workshoppen får du ved at svare på spørgsmålet: Hvad kunne være fantastisk at udvikle mere af i min undervisning?

_____

Steen Elsborg er forsker i lærings- og innovationsprocesser, sports- og erhvervssociolog, konsulent, facilitator og Direktør i LDI: Læringsdrevet innovation.

Workshop 3:
Kunstig intelligens (AI) i din undervisning

v/ Jan Ligaard og Lone Grønhøj Frandsen

På workshoppen vil du få en introduktion til den kunstige intelligens alle taler om lige nu. Hvad er Open AI, hvad er deres produkt Chat GPT? og hvad er DALL-E? Vi skal afprøve og eksperimentere med Chat GPT, og vi skal drøfte såvel muligheder og som faldgruber ved brug af AI i vores arbejde. Vi må spørge os selv, hvornår det er hensigtsmæssigt at bruge AI i undervisningen – og hvornår det slet ikke er.

Ved tilmelding til denne workshop skal du inden workshoppen have oprettet din egen gratis konto hos OpenAI: https://platform.openai.com/signup. Vi skal nemlig alle prøve kræfter med ChatGPT i denne workshops praktiske del.

_____

Jan Ligaard er ekspert på både læring og det digitale og Lone Grønhøj Frandsen er udviklingskonsulent i FIU. De to har samarbejdet i FH regi om f.eks. udviklingen af FIU-mikrolæring og den digitale del af materialet omkring Fagbevægelsens historie og meget andet. Det er i en af deres samtaler, ideen og lysten til denne workshop opstod.

Workshop 4:
Verdensmålene

v/ Henrik Hansen og Ole Christiansen

De fleste mennesker har bemærket den kulørte cirkel med de 17 farvefelter, der symboliserer de verdensmål som blev vedtaget af verdens stats- og regeringsledere på FN Topmødet i New York i 2015. En hidtil uset ambitiøs plan for udvikling og bæredygtighed, for både mennesker og den planet vi bor på. En plan som sætter kursen frem til 2030, og som kalder på engagement fra os alle.

”Mange mennesker bliver lidt fjerne i blikket, når vi åbner snakken om Verdensmålene på en dansk arbejdsplads, eller ved sociale sammenkomster. Snakken sættes som regel i gang med en underliggende tone af, at det er noget som vedrører udviklingslandene” – siger Henrik Hansen. Vi skal alle vide mere om verdensmålene, så det råder vi bod på i denne workshop.

Henrik Hansen og Ole Christiansen er undervisere i 3F, og de brænder for at udbrede verdensmålene og inspirere til handling.

Workshop 5:
Walkshop om bæredygtigt arbejdsliv

v/ Erik Harr

Flere og flere ønsker heldigvis et bæredygtigt arbejdsliv, hvor vi tager et langt større hensyn til både natur og mennesker. Men hvordan gør vi? Kom med på en gåtur i skovene omkring Konventum, hvor vi bruger naturen som inspirationskilde og skaber rum for refleksion og erfaringsudveksling om, hvordan vi selv kan arbejde med bæredygtighed og inddrage det i vores undervisning.

Tovholder på gåturen er Erik Harr, der til daglig er direktør i en fagforening for de lægestuderende (FADL) og er forfatter til bogen Skoven Som Samtalerum. Han har været kåret som Årets Leder af Dansk Journalistforbund og arbejder freelance med leder- og organisationsudvikling, hvor naturen bruges som ramme for tanke, tale og samtale.

Workshop 6:
Gør dine kursister klogere - lad dem tegne deres læring

v/ Jesper Oehlenschläger

Grafisk facilitering er en måde at fastholde ikke bare ordene, men også tankeprocessen bag de talte ord. Lad dine kursister tegne deres tankeprocesser, så styrker de deres læring.

Det talte ord består helt bogstaveligt af varm luft. Varm luft, der optages i atmosfæren og forsvinder, når de forlader munden. Og enhver, der nogen sinde har deltaget i et møde, véd hvor meget varm luft, der kan blive lukket ud på kort tid og hvor svært det er at fastholde ordene. Og nogle af os har måske også oplevet, at manglende fastholdelse af ord fører meget nemt til manglende fastholdelse af handling – eller måske meget forskellige handlinger.

Uanset hvad, er det en jævn træls oplevelse!

I workshoppen får du en lynintro til tegneteknik – og så skal vi ellers være tegne-nysgerrige på forskellige begreber, som du har med fra din egen praksis. Det bliver både lærerigt, tankevækkende og helt sikkert sjovt!

Jesper Oehlenschläger har ”tænkt med tusch” i over 20 år sammen med og for et hav af forskellige organisationer og virksomheder – fra bankfolk og soldater til psykologer og tillidsfolk – og har derudover undervist i flere år på akademiniveau.

Workshop 8:
Lækre PowerPoint-slides

v/ Charlotte Cederstrøm

På workshoppen får du inspiration og træning i at fremstille lækre PowerPoint slides. Du får også en forståelse for, hvorfor visuelle slides øger læringseffekten hos dine kursister.

Vi sætter fokus på at gøre slides mere visuelle. Du lærer at bruge en teknik, som hjælper dig til at omsætte dine læringsmål og pointer til et visuelt udtryk. Derefter arbejder du med at bruge farver, grafik og billeder til at understøtte dine kursisters læring. Hvis du anvender dit forbunds PowerPoint-skabelon, så lærer du om muligheder og begrænsninger i dit udtryk, inden for de rammer skabelonen har.

På workshoppen veksler vi mellem korte oplæg og masser af øvelser, så du får trænet i at designe lækre

PowerPoint-slides. I første halvdel af workshoppen arbejder du med en øve-fil, som du får adgang til ved begyndelsen af workshoppen. I anden halvdel af workshoppen er du velkommen til at arbejde med egne slide fra din undervisning.

Du er velkommen til at medbringe din egen pc + headset. Du kan også låne i workshoppen.

_____

Charlotte Cederstrøm er konsulent, e-læringsekspert og certificeret Microsoft Office specialist. IT Univers.

Workshop 9:
Arbejdsretsbogen

v/ Per Lehmann og Flemming Grønsund

Den nye arbejdsretsbog er på vej i trykken nu, så den er klar til at blive præsenteret på Pædagogiske Inspirationsdage. På workshoppen vil du blive præsenteret for overvejelser bag bogens nye temaer og en del nye afgørelser. Vi skal desuden drøfte, hvordan vi meningsfuldt kan anvende bogen i vores grunduddannelse af tillidsvalgte.

____

Per Lehmann og Flemming Grønsund som sammen med Sanne Aakermann Østrup er forfatterne bag bogen om arbejdsret.

Workshop 10:
Gør dine kursister klogere - lad dem tegne deres læring

v/ Jesper Oehlenschläger

Grafisk facilitering er en måde at fastholde ikke bare ordene, men også tankeprocessen bag de talte ord. Lad dine kursister tegne deres tankeprocesser, så styrker de deres læring.

Det talte ord består helt bogstaveligt af varm luft. Varm luft, der optages i atmosfæren og forsvinder, når de forlader munden. Og enhver, der nogen sinde har deltaget i et møde, véd hvor meget varm luft, der kan blive lukket ud på kort tid og hvor svært det er at fastholde ordene. Og nogle af os har måske også oplevet, at manglende fastholdelse af ord fører meget nemt til manglende fastholdelse af handling – eller måske meget forskellige handlinger.

Uanset hvad, er det en jævn træls oplevelse!

I workshoppen får du en lynintro til tegneteknik – og så skal vi ellers være tegne-nysgerrige på forskellige begreber, som du har med fra din egen praksis. Det bliver både lærerigt, tankevækkende og helt sikkert sjovt!

Jesper Oehlenschläger har ”tænkt med tusch” i over 20 år sammen med og for et hav af forskellige organisationer og virksomheder – fra bankfolk og soldater til psykologer og tillidsfolk – og har derudover undervist i flere år på akademiniveau.

Workshop 11:
Klimahaven i Helsingør

Vi skal besøge projektet Klimahave3000. Her vil initiativtager Kurt Bjerregaard Christensen fortælle os om visionerne med haven og vise os rundt i den smukke have.

Havens formål er at vise, hvordan vi lokalt kan dyrke mad og samtidig gavne klimaet og forøge biodiversiteten. Haven skal drives efter permakultur-principper af foreningens medlemmer og andre frivillige. Klimahave3000 vil give mulighed for læring og fælles aktiviteter året rundt i forbindelse med etablering, dyrkning og pasning af haven og dens vækster. Vi vil fx plante, så, luge, vande, høste, bygge en ovn, sætte hegn op og bygge låger.

Ideen og projektet startede i 2019. På forespørgsel om et offentligt areal til projektet, tilbød Helsingør Kommune et areal ved Nordvestskolen. Vi etablerede et samarbejde med Helsingør Kommune og byudviklingsprojektet ‘Gang i Nordvest’, med det formål at haven bliver en aktiv mødeplads i Helsingør Nordvest.

Indtil videre har foreningen skaffet mere end 400 arter og sorter, som enten kan spises eller har en gavnlig virkning på jord og biodiversitet.

Vi kan gå, cykle eller køre til haven som ligger 2,2 km fra Konventum.

Tilmelding til workshops

Du skal enten vælge en heldags workshop eller en kombination af en formiddags- og en eftermiddagsworkshop

Workshops

Vælg workshops den 15. august 2023

Formiddagsworkshop
Eftermiddagsworkshop

Dine oplysninger

 

Materialer & Din læring

Efterhånden som der afleveres materialer fra undervisere, vil de blive tilgængelige her, som PDF der kan downloades eller links til eksterne materialer.

Hvordan tager jeg vare på min psykologiske tryghed? v Jakob Sand Kirk
Psykologisk tryghed v Christian Ørsted
Brug af AI i undervisningen v Jan Ligaard & Lone Grønhøj
Redskab 1 Få styr på kulturen
Redskab 2 Sådan vil vi korrigere hinanden
Redskab 3 Brug refleksionsrum (tænkepauser) sammen
Workshop om psykologisk tryghed Konventum til deltagerne
Arbejdsspørgsmål Talehandlinger
Arbejdsspørgsmål - Refleksionsrum
Arbejdsspørgsmål - Kulturen

Her vil du finde en opsumering af de væsentligste pointer fra Pædagogiske Inspirationsdage 2023 og billeder, efterhånden som programmet løbes igennem.

Din læring.pdf

Copyright 2023 – Konventum Uddannelse